Bar meg alig tobb mint egy hete vagyok kint, de szerintem mar megfelleo mennyisegut tapasztaltam a dublini kozlekedesrol ahhoz, hogy egy kisebb velemenyt formaljak rola.
diohejban dublin kb 6-700.000 fos varos, ami igy elsore rohadtkevesnek hangzik, mert valojaban az. Nem is valami halalos meretu, kb akkora mint pest. Emiatt a leggyakrabban hasznalt kozlekedesi eszkoz az ember laba. Mivel az elmult par evben nagyon sokat fejlodott a varos (marmint uj epuletek teren) es bazisok ember koltozott ide, a kozlekedes egy kicsit nem birta kovetni a tempot. A belvarosban elegge lassan lehet haladni, a kocsik inkabb lamparol lampara kozlekednek. A tomegkozlekedes a buszokra epul (emellett van kb 3 villamos) es az elovarosi vonatokra (DART). a varoskozponton kivul nagyon alacsony a nepsuruseg mivel kis 1-2 szintes kerteshazakbol all a varos (hasracsap) 80%-a. Ugye oda meg metrot nem igazan eri meg epiteni, mert nincs olyan nagy nepsuruseg, mint a szocialista gazdasagi csoda jelkepeinel, a lakotelepeknel.
Tehat ez a rengeteg emberke vagy toyotaval/mercivel/Lexussal probal bejutni a munkahelyere, vagy busszal. Ahogy itt eszrevettem sokkal tobb a buszsav mint BPn, tehat valszeg azzal gyorsabban lehet(ne) haladni (ha nem allnanak meg minden bokornal). Ukran nemzeti szinu elmeletes volvo buszok adjak a flotta 99.9%-at, amik eleg jol tudnak kanyarogni a kocsik meg a parkolok kozott. Jegyet a vezetobacsinal is lehet valtani, ara tavolsagfuggo 1-2 ojro lehet (elovarosokba kozlekedo jaratokra akar 4 is). Szinte mindegyik busz a varoskozpontbol indul kifele a szelrozsa minden iranyaba ami jol jon, amikor kulso teruletekrol akarok bejarni a varoskozpontba melohelyre es vissza. Azonban varoskozpont megkerulo korforgalmi jaratok szinte nincsenek, emiatt ha szomszed keruletbe kell atmenni, akkor vagy V alakzatban buszozol egyet, vagy setalsz (pl Zetto).
Lehet hogy csak azert mert meg uj vagyok, de nekem ez a buszos dolog nagyon kaotikusnak tunik. Van vagy 80 szamu busz es ezek kozul csomonak van A,B,C,X,N jarata, amik a megallokkal varialnak. En oszinten celiranyosan eddig KB 2X szalltam fel meghatarozott szamu buszra. Eltart meg egy darabig amig megtanulom hogy ez a millionyi jarat hogy kozlekedik. Ja meg a masik: a megallok sincsenek olyan szigoruan kezelve mint BPn. Van olyan, hogy a busz 20 meterrel tovabbmegy, vagy pl vegallomasoknal jellemzo hogy akar 1 sarokkal is kesobb tesz le. Ahol eppen van hely.
Pontossag teren azt kell mondanom (bar sose hittem hogy fogok ilyet mondani),hogy a BKV megbizhatobb. Mind ejszakai, mind nappali jaratok teren (jarmupark teruleten a volvo buszokat leszamitva viszont dulin jobb). Na de attol meg mindig kitartok amellett, hogy nyugodtan ki lehet rugni a BKVtol 2-3000 koznaplopot gondolkodas nelkul, a maradekot meg kemenyen meg kell szurni.
Aki mondjuk a varos kulso keruleteiben lakik, annak mindenkepp megeri (ha teheti) a DART-tal utazni, mert az max 20 perc alatt bent van a varoskozpontban, mig a buszos szutymorgassal akar 1 ora is lehet (es akkor csak a buszozas van benne az utazasban). Valoszinuleg mikor majd kecot fogok keresni mindenkepp dart kozeleben fogok erdeklodni. Peldaul amikor voltam egy Malahide nevu elovarosban interjun, akkor a Tusketol indulva kb 30 perc alatt kint voltam (nem szamitva a menetrendhez igazodast es a vonatallomastol a 15 20 perc setat).
Egyebkent a buszsoforok nagyon normalisak es segitokeszek (ha nemelyik erthetetlenul is beszel). Az esetek nagy reszeben megallnak ha leinted oket az ut kozepen (mondjuk ez nem tomott belvarosi buszokra ertendo), es szo mi szo idealis eszkozok a varosnezeshez. Emeleten beul az ember a panoramaablakhoz es ket ojroert korbeviszik a varoson.
Gyalogos kozlekedes:
Na a gyalogos kozlekedesi kultura megjobban elut a budapestitol. A ratyi tomegkozlekedes miatt rengetegen gyalog mennek dolgukra (webcamokon ellenorizheto), es mondhatni nekik van elsobbseguk az autosokkal szemben. Miutan megerkeztem, kb 1-2 orai setalas utan mar en is atvettem az itteni gyalogos kozlekedesi moralt, ami nagyjabol azt jelenti, hogy akkor mesz at az uton, ha halalragazolasi tavolsagon belul nincs kocsi, vagy araszolo sor van. A jelzolampakat mintha telepites utan csak bekapcsoltak volna es ennyi. Abszolut nincsenek osszehangolva, elegge hulye az idozitesuk is. A gyalogos lampak pedig szeintem a varos diszitesen es a gyalogatkelo helyenek jelzesen kivul masra nem jo. Miota itt vagyok korulbelul 2X lattam zold gyalogos lampat. Ha a legkisebb esellyel is valaki rakanyarodhat a (nem felfestett) zebrara, addig nem valt zoldre. Van minden lampanal meg egy gomb, amit ha megnyomsz akkor allitolag hamarabb bezoldul, de ezt kb annyira hiszem el, minthogy a brokkoli az eheto.
A pesti utakon belemivodott tulelesi oszton es menekulesi reflex miatt meg mindig ugy rohanok at az uttesten mint egy felorult, de kezdem megszokni hogy az autosok lelassitanak, nem pedig faszparaszt bunko modon dudalnak meg adnak 3 gazfroccsot (es meg anyaznak is... mikozben en a zebran allok az uttest kozepen).
Erdekes tortenet:
Valamelyik nap lementem egy irodanegyedbe korbenezni az ottani uj epuletek kozott. Lattam hogy ures az uttest, ezert johiszemuen kimentem a kozepere es elkezdtem onnan nezelodni, meg csinalni par fotot. Allitgattam a gepet, hogy fokusz meg uvegfeluletek miatt ISO erzekenyseg es tarsai, tehat eltokoltem vagy 15 20 masodpercet. Mikor megfordultam azt lattam, hogy kb 4 auto ott all mogottem es arra var, hogy elengedjem oket. Teljesen megilletodtem, integettem hogy bocsanat, de az elso kocsiban ulo csavo csak visszaintett egy szevaszt-t es lassan tovabbgurult. Valahogy nem tudom elkepzelni hogy ez pesten hogy jatszodott volna le... helyesebben el tudom, de inkabb nem gondolok bele mert nem szeretem ha csunyan beszelnek velem :P
egyenlore ennyi, ha eszembe jut meg valami akkor irok....
Dublini (tomeg)kozlekedes
2008.02.03. 18:08 :: Zokka
Szólj hozzá!
Címkék: kozlekedes irorszag dart tomegkozlekedes
A bejegyzés trackback címe:
https://zokka.blog.hu/api/trackback/id/tr7323459
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.